01 juni, 2009

Lingonbröd


Som jag tidigare nämnt är jag inte mycket till bagare, så därför fortsätter jag nu min upptäcktsfärd i detta för mig outforskade område. Nu har jag bakat en lingonlimpa. Saftig och fin, underbar med några skivor Cheddar. Men gör inte mitt misstag i att vara för ivrig med att smaka! Bäst smakar limpan nämligen om den får vila ett dygn. 

3 dl havregryn
4 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
2 dl vetegroddar
1 dl krauskli
1 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1/2-1 dl valnötskärnor
2 tsk salt
3 tsk bikarbonat
7 dl lätt filmjölk
1 dl mörk sirap
3 dl rårörda lingon
Olja till att smörja formarna med

1. Ugnen på 175 C.
2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Tillsätt sedan allt annat och blanda ordentligt.
3. Olja 2 avlånga bakplåtsformar
4. Fördela degen jämt i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 75 min. Jag har gasugn och för mig funkade den tiden bra, kan variera lite.
5. Ta ut bröden och pensla dem med ljummet vatten. Låt svalna på galler, täckta av en bakduk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen