04 september, 2013

Kardemummarostad pumpa med feta

Ottolenghi, jag säger bara Wow! Helt grymma recept, smaker precis i min smak. Helt plötsligt längtar jag till London för att få testa hans restauranger. Enkelt, intressant och nästan helt vegetariskt. Den här rätten med kardemummarostad pumpa har jag justerat lite, lagt till och dragit ifrån. Men fasen vad gott det blev!

1 butternutpumpa
2 tsk kardemummakärnor
3/4 tsk grovmalen svartpeppar
3 msk olivolja
2 krm salt

Topping
150 g fetaost
1/2 dl pumpakärnor

1. Slå på ugnen på 200 grader
2. Dela pumpan på längden, skala och gröp ur och släng fröna
3. Skär varje halva i cm-tjocka skivor
4. Stöt kardemumman fint i mortel. Blanda med svartpeppar, salt och olivolja. Vänd pumpaskivorna i kryddblandningen. Lägg ut på en bakpappersklädd plåt
5. Rosta i ugnen i ca 20 min. Vänd efter halva tiden
6. Under tiden pumpan går klart i ugnen torrostar du pumpakärnorna i stekpannan. Smula fetaosten
7. Servera pumpan toppad med frön och feta, gärna med couscous och yoghurtdressing som tillbehör

Receptet kommer ursprungligen från Ottolenghi men är modifierat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen