04 december, 2013

Pitapockets med linsröra och halloumi

Där jag bor finns ett grymt litet snabbmatsställe som serverar hoummus i alla dess former. Super schysst snabbmatsalternativ till den uttjatade thaimaten eller blöta burgaren. Igår gjorde jag fyllda pitabröd inspirerade av min snabbmatsgranne, supergoda pitapockets fyllda med linsröra, grönsaker och halloumi. 

4 pers
Tid: 20 min

1 dl gröna linser
1 dl röda linser
4 dl vatten
1/2 grönsaksbuljong
1 liten röd lök
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk spiskummin
1/2-1 krm chiliflakes
2 krm salt

200 g halloumi
10 cm gurka
tomat
paprika
turkisk yoghurt
isbärgssallad
mango chutney (valfritt)

4 pitabröd
smörpapper

1. Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olja. Tillsätt de sköljda gröna linserna, vatten, buljong och kryddor, koka i 5 min. Skölj och lägg ner de röda linserna i grytan och koka i 15 min.
2. Under tiden linserna kokar skär gurkan och paprikan i tunna stavar, strimlar salladen och hackar tomaten. Skär halloumin i strimlor och stek tills gyllene.
3. Lägg in pitabröden i ugnen i 3-4 min, skär sedan upp i ena änden så du får en öppning. 
4. Bred ett tunt lager mango chutney på ena sidan av brödet, lägg i sallad, linsröra, ost, yoghurt och övriga grönsaker. Vik en bit smörpapper runt och servera direkt, gärna tillsammans med myntalemonad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen