16 november, 2013

Superenkelt bikarbonatbröd med lingon och tranbär!

Det här kan bli min nya höstfavorit! Bikarbonatbröd har kommit att bli något av en standard här i köket. Går både enkelt och snabbt att laga. Och det näst bästa är att man varierar receptet efter vad som finns i skafferiet. Jag brukar göra en variant med rårörda lingon, den här gången drog jag ner något på lingonen och la till torkade tranbär. Resulterade i ett mindre kladdigt bröd med mycket smak. Funkar nästan som en kaka när det är nygräddat ;)


2 bröd

3 dl havregryn
4 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl krossade linfrön
2 dl solroskärnor
1 dl torkade tranbär
2 tsk salt
3 tsk bikarbonat
7 dl mellan filmjölk
1 dl brödsirap
2 dl rårörda lingon
Olja till att smörja formarna med

1. Sätt ugnen på 175 C. Jag har gasugn och körde på 4an.
2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Tillsätt sedan allt annat och blanda ordentligt.
3. Olja 2 avlånga bakformar
4. Fördela degen jämt i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 min. Känn på bröden när tiden gått ut.
5. Ta ut bröden och pensla med ljummet vatten. Låt svalna på galler, täckta av en bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen