17 november, 2013

Torsk i ugn med pestotäcke och nötig couscous

Torsk i ugn med pestotäcke blir alltså det första av fem snabba och nyttiga vardagsrecept som kommer förgylla vår vardag denna vecka. Konceptet är enkel, god mat utan krångel. Mätt som en plätt på nolltid!

2 pers
Förberedelse ca 10 min
Tid i ugn ca 20 min

2 frysta ryggtorskfiléer, gärna ekologiska
En nypa flingsalt
4 tsk färdig pesto på burk
Zesten (skalet) från 1/2 eko citron
2 msk pinjenötter, torrostade

Tillbehör
1,5 dl fullkorns couscous, kokt enligt anvisningarna på paketet
1/2 dl skalade sesamfrön, torrostade
3 msk pumpakärnor, torrostade
2 tomater skurna i tärningar
olivolja
salt och peppar

1. Sätt ugnen på 200g.
2. Grilla torskfiléerna i ugnen i 7 min, så de får tina lite.
3. Ta ut fisken. Salta på båda sidor. Riv försiktigt det gula skalet från citronen över fiskes ena sida. Bred ut 2 tsk pesto på varje filé.  In i ugnen igen i ca 13-15 min. Kolla noga så att fisken är genomgrillad när tiden är klar.
4. Tillbehör. Under tiden fisken är i ugnen rostar du pinjekärnor, sesamfrön och pumpakärnor. Dock var för sig.
5. Tillaga couscousen enligt anvisningarna på förpackningen.
6. Blanda tomathacket med olja, salt och peppar. Har du någon form av basilika hemma så blir det som pricken över i!
7. När couscousen är klar blandar du den med de rostade sesamfröna och pumpakärnorna.
8. Fördela couscousblandningen på tallriken, placera fisken mitt på och toppa med pinjekärnorna. Servera med tomatsalladen vid sidan av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen