27 november, 2013

Vegetarisk tortellinigratäng

Det nya svarta bland kokböcker har ju senaste tiden varit snabblagad god vardagsmat. Är själv ett stort fan av Jamie Olivers "Middag på 30 minuter"(även om det oftast inte tar 30 min ;)  Köpte just Donna Hays "No time to cook" men innan jag tar mig an den så var jag tvungen få denna tortellinigratäng ur kroppen. Väldigt gott, lite som en slarvig lasagne.

4-6 pers
30 min, varav 20 min i ugn

500 g färsk tortellini, gärna med två olika fyllningar. tex ricotta/spenat och fyra ostar
3 dl mjölk
2 msk vetemjöl
2 msk fryst eller torkad basilika
1,5 dl riven parmesan
2 nävar frysta haricot verts
salt
svartpeppar

1. Koka tortellinin i lättsaltat vatten något kortare tid än angivet
2. Gör ostsåsen. Börja med en redning, blanda ut mjölet i lite mjölk, vispa hela tiden så det inte klumpar sig. Rör ner resterande mjölk vart eftersom. Tillsätt basilika och 1 dl av osten. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.
3. Blanda försiktigt den kokta tortellinin med bönorna i en ugnsfast form. Häll över ostsåsen och strö över resterande parmesan innan du gräddar i ugnen på 200g (gärna på grillfunktion) i ca 20 min, tills osten fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen