12 januari, 2014

Sesampanerade fiskkakor med harissa och myntayoghurt

Ett av mina nyårslöften är att slå hål på mina egna myter och att testa fler av de saker jag bestämt är svåra, helt omöjliga eller skittråkiga. Fiskkakor kvalar in under en av de svåra sakerna. Ett trist torkpaket i frysen och liten lust att handla fick mig att testa. Det var superlätt! och resultat magiskt för så pass liten arbetsinsats. Ät med ris, myntayogurt och hericot verts.

4 pers (12 små eller 8 större)

400g torskfile
1 ägg
1 msk harissa (kryddblandning)
1tsk salt
2 dl ströbröd
1 dl skalat sesamfrö
Olja till stekning

Myntayoghurt
2 dl turkisk yoghurt
2 msk fryst mynta eller 1 kruka färsk och finhackad
1/2-1 tsk flytande honung
En nypa salt
Nyvalen svartpeppar

1. Fiskkakor. Lägg fisk, ägg och kryddor i en matberedare och kör till en slät färs.
2. Ris. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen
3. Myntayoghurt. Blanda yoghurt med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar.
4.Fiskkakor. Blanda sesamfrö och ströbröd på en stor tallrik. Forma färsen till runda biffar och vänd i blandningen. Tryck till lätt på var sida så att paneringen fastnar.
Stek i olja, ca 3-4 min på var sida. 
3. Servera med myntayoghurt, och hericot verts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen